Ime projekta:
Znanje za održivo djelovanje
Ukupna vrijednost:
1.286.647,72 kn
Projekt je dobio financijsku potporu Švicarsko-hrvatskog programa suradnje u području "Osnaživanje doprinosa organizacija civinoga društva obrazovanju za održivi razvoj za unaprjeđenje ekonomske i socijalne kohezije" u iznosu od 1.157.982,94 kn. Program sufinancira Ured za udruge Vlade RH. Projekt sufinancira Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske.
Trajanje projekta: 24 mjeseca, u razdoblju od 25. travnja 2019. do 24. travnja 2021.
Nositeljica projekta:
Udruga Zelena Istra iz Pule
Partneri:
Centar za mirovne studije Zagreb, Ekološka udruga Krka Knin, Osnovne škole Kaštanjer, Monte Zaro, Šijana iz Pule, Gimnazija Pula, Osnovna škola Domovinske zahvalnosti iz Knina i Srednja škola Lovre Montija iz Knina
Opis projekta:
Projektom uvodimo održivi razvoj (OR) u formalno obrazovanje u školama partnerima na projektu. Najprije se obrazuju nastavnici za uključivanje OR-a u nastavu, zatim školski timovi u suradnji s udrugama provode programe obrazovanja za OR u školama. Koriste se participativne metode učenja koje razvijaju kompetencije i motiviraju učenike na djelovanje i shvaćanje uloge vlastitog angažmana u pozitivnim društvenim promjenama. OR se u svakoj školi obrađuje kroz redovnu nastavu integracijom OR-a u različite predmete, putem izvannastavnih aktivnosti te kroz školske projekte. Fokus je na djelovanju učenika koje uključuje roditelje i zajednicu, a posebna pažnja posvećuje se volontiranju učenika u zajednici. U suradnji s nastavnicima izrađuje se priručnik za praktičnu provedbu nastave u području OR-a. Osim aktivosti u školama partnerima, razvija se obrazovni modul „Održivi razvoj“ za edukaciju nastavnika/ca koje provode Građanski odgoj i obrazovanje kao izvannastavnu aktivnost te druge zainteresirane obrazovne radnike/ce iz cijele Hrvatske, obzirom da će se OR provoditi i kao posebna međupredmetna tema od iduće školske godine.
Pošto je održivi razvoj široko definiran koncept, objašnjavamo ga kroz teme koje se obrađuju: zaštita okoliša, ljudska prava, kulturna raznolikost, mir i sigurnost, održivi razvoj gradova, održiva proizvodnja i potrošnja, jednakost spolova, prethodno educirajući obrazovne radnike koji će dugoročno i sustavno putem redovne nastave i izvannastavnih i izvanučioničkih aktivnosti znanja prenositi učenicima. Namjera nam je kroz projekt izraditi održiv i provediv koncept edukacije za i o OR-u za škole te prilagodljiv specifičnostima različitih zajednica.
U svakoj školi provode se aktivnosti koje uključuju istraživačke, participativne i interaktivne metode, iskustveno učenje, metode mapiranja zajednice, planiranja projekata i djelovanje u zajednici. Školskim projektima "društvenog inženjerstva" u lokalnim zajednicama dokazujemo smisao i uspješnost osobnog angažmana u zajednici odnosno mogućnost društvene promjene u skladu s načelima održivog razvoja.
Ciljevi projekta:
Opći cilj nam je osposobiti učenike osnovnih i srednjih škola znanjima i vještinama u području održivog razvoja te povećati razumijevanje uloge vlastitog djelovanja u zajednici. Cilj nam je da učenici osnovnih i srednjih škola aktivno sudjeluju u oblikovanju sadašnjosti i budućnosti te da razvijemo njihovo razumijevanje pojma održivi razvoj, odgovornost za njegovu primjenu u svojoj zajednici, spremnost na dijalog za zainteresiranim akterima u zajednici. Pošto je održivi razvoj nejasno definiran koncept, objasnit ćemo ga kroz teme koje ćemo obrađivati: jednakost spolova, zdravstvena zaštita, zaštita okoliša, ljudska prava, kulturna raznolikost, mir i sigurnost, održivi razvoj gradova, održiva proizvodnja i potrošnja, prethodno educirajući obrazovne radnike, koji će putem redovne nastave i izvannastavnih i izvanučioničkih aktivnosti znanja prenositi učenicima dugoročno i sustavno. Namjera nam je kroz projekt izraditi održiv i provediv koncept edukacije za i o OR-u za škole te prilagodljiv specifičnostima različitih zajednica, izgraditi vjerodostojnost udruga na polju neformalnog obrazovanja i povećati ulogu OCD-a na tom polju (razmjena iskustava među udrugama, povećanje kapaciteta unutar sektora i suradnja sa školama).
Specifični ciljevi projekta su:
- ojačati stručne kapacitete te razmjenu između prijavitelja i udruga partnera i osnovnih i srednjih škola za provedbu programa formalnog i neformalnog obrazovanja u području održivog razvoja (to ćemo činiti putem zajedničkog osmišljavanja i provođenja edukacija za nastavnike i kroz zajednički rad nastavnika i udruga na izradi priručnika, mentorstvo u nastavi i zajedničkom planiranju i provođenju školskih projekata);
- oblikovati i primijeniti alat - priručnik za praktičnu provedbu nastave na području održivog razvoja u suradnji s nastavnicima;
- razraditi i primijeniti edukacijski modul “održivi razvoj” u okviru građanskog odgoja i obrazovanja u suradnji s nastavnicima;
- provesti programe obrazovanja za održivi razvoj koji razvijaju potrebne kompetencije te uključuju istraživačke, participativne i interaktivne metode, iskustveno učenje, metode mapiranja zajednice, planiranja projekata i djelovanje u zajednici;
- školskim projektima društvenog inženjerstva u lokalnim zajednicama dokazati smisao i uspješnost osobnog angažmana u zajednici odnosno mogućnost društvene promjene u skladu s načelima održivog razvoja;
- uključiti učenike u volonterske aktivnosti; potaknuti kod njih interes za održivi razvoj i doprinos izgradnji zajednice na tim temeljima;
- putem primjera dobre prakse iz istarskih škola motivirati škole u Šibensko-kninskoj županiji za uvođenje više sadržaja u području održivog razvoja u školske programe i aktivnosti;
- podići javnu svijesti o važnosti tema koje se odnose na održivi razvoj
Ciljne skupine:
- UČENICI OSNOVNIH ŠKOLA (3 škole iz Istarske i 1 škola iz Šibensko-kninske županije) i UČENICI SREDNJIH ŠKOLA (1 škola iz Istarske i 1 iz Šibensko-kninske županije) - Ukupan broj učenika: 2655
- NASTAVNICI osnovnih i srednjih škola iz obje županije - 24 nastavnika prolazi edukacijski modul za održivi razvoj - 18 iz škola partnera i 6 iz drugih škola u ciljanim županijama
- ZAPOSLENICI OCD-a
- VOLONTERI - Predloženim projektom uključujemo dvije najaktivnije regionalne organizacije koje se bave volontiranjem mladih - Volonterski centar Istre i udrugu “Mladi u EU” iz Šibenika, kako bi osigurali njihov direktni kontakt sa školama/učenicima i kvalitetnu pripremu učenika za volontiranje (praksa je pokazala kako su prva iskustva u volontiranju najvažnija za formiranje stavova i nastavak volontiranja). Volonterski centar Istre priprema obrazovni program o volontiranju za učenike viših razreda osnovnih škola i učenike srednjih škola
- ŠIRA LOKALNA JAVNOST
Brošura u sklopu projekta „Znanje za održivo djelovanje“
Znanje za održivo djelovanje - školski projekti u zajednici
Pri kraju pripreme školskih projekata u SŠ Lovre Montija
Priprema školskog projekta u zajednici “Eko kutak u našem gradu”
S obzirom na skori početak provedbe školskog projekta u zajednici “Eko kutak u našem gradu”, predstavnica udruge Eko Krka je 15. siječnja 2020. održala prezentaciju učenicima 5.b razreda Osnovne škole Domovinske zahvalnosti Knin o nekim aspektima održivog razvoja zajednice i o ljekovitom bilju.
Nastava o održivom razvoju održana u kninskim školama
Znanje za održivo djelovanje
ŠKOLE KAO POKRETAČI PROMJENA U LOKALNOJ ZAJEDNICI - završena obuka nastavnika za provedbu projekata održivog razvoja.
Zelena Istra i Centar za mirovne studije su od 2. do 4. rujna u prostorima Dnevnog boravka u DC Rojc organizirali "Seminar o održivom razvoju, 2. modul - Od ideje do akcije" za 25 nastavnica/ka, profesora/ica osnovnih i srednjih škola iz Pule i Knina. Tema održivog razvoja jedna je od najaktulanijih tema današnjice, a edukacija je temelj za postizanje održivog razvoja. Stoga je cilj naših obrazovnih seminara da nastavnici steknu teorijska znanja i vještine u području održivog razvoja, koja će im pomoći da osmisle, organiziraju i provedu školske projekte i projekte u zajednici na tu temu. Kompetencije koje će nastavnici steći u okviru ovog projekta pomoći će im i da svoju nastavu povežu s Kurikulumom za međupredmetnu temu Održivi razvoj.